Door gebruik te maken van deze website of door op "Akkoord" te klikken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de site van Design your Wedding.
Meer informatieAkkoord

GRATIS je eigen bruiloft website! Klik hierBruiloft Hulp ?
één van de grootste trouwsites van Nederland

Tafelindeling bruiloft

Willen jullie het heel formeel houden dan is de indeling als volgt:
De bruid zit aan de linkerkant van de bruidegom.
Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en daarnaast zijn echtgenote.
Naast de bruidegom zit de moeder van de bruid en daarnaast haar echtgenoot.
Naast de ouders zitten de getuigen en daarnaast de bruidskinderen.

Een andere mogelijkheid is:
De bruid zit aan de linkerkant van de bruidegom.
Naast de bruid zit de vader van de bruidegom met tegenover hem zijn echtgenote.
Naast de bruidegom zit de moeder van de bruid met tegenover haar, haar echtgenoot.

Waar zitten de gasten tijdens het huwelijksdiner?

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee kunt houden.
Zorg er voor dat, wanneer jullie gebruik maken van losse tafels in de ruimte, alleenstaanden niet alleen komen te zitten.
Ook mensen waarvan jullie weten dat hun gezamenlijke band niet goed is, kun je beter niet bij elkaar aan tafel laten zitten. Dit kan het geval zijn bij echtscheiding. Je kunt eventueel ook rekening houden met mensen die iets gemeenschappelijks hebben. Om alles in goede banen te leiden kun je gebruik maken van tafelnummers of een andere vorm van nummering.

De mogelijkheden zijn:

tafelindeling huwelijk
  • Indeling op nummer voor elke tafel.
    Heeft een tafel nummer 6, geef dan de gasten die jullie aan tafel 6 hebben ingedeeld een kaartje met nummer 6 daarop.
  • Met een thema kun je, wanneer je een beetje creatief bent, alle kanten op. Bijvoorbeeld bloemen:
    Zet op tafel 1 rozen en geef de gasten voor tafel 1 een roos. Voor tafel 2 tulpen en geef de gasten voor tafel 2 een tulp. Zo plaats je op elke tafel een andere bloemensoort en krijgen de gasten een bloem die daarbij hoort.
  • Houden jullie van vlinders, maak verschillende soorten vlinders, in het aantal dat nodig is, voor het aantal gasten per tafel. Maak een grote bijpassende vlinder per tafel en plaats die op een kaartenhouder. Deze plaats je op de tafel. Door te kiezen voor een thema dat bij jullie past kun je het heel persoonlijk maken. Denk daarbij aan hobby’s, sport, vakanties of muziek.
  • Naamkaartjes met daarop de vermelding hoe de relatie is tot de bruid of bruidegom. Bijvoorbeeld: Tom, vriend van bruidegeom of Wendy, Zus van bruid. Deze naamkaartjes leg je bij het servies zodat iedereen zijn/haar plaats weet te vinden. Maak je elk kaartje twee keer dan kan elke gast zijn eigen kaartje opspelden. Dit geeft meteen aanleiding tot onderlinge gespreksstof waardoor de sfeer al snel gemoedelijk zal zijn. Juist wanneer heel veel mensen elkaar niet kennen. In dit geval is het misschien ook leuk om van plaats te wisselen na het hoofdgerecht. Zo komen mensen ook in contact met anderen tijdens het diner.
  • Zet op elke menukaart de naam van de gast. Plaats de menukaart op tafel volgens jullie eigen tafelindeling.

Tip

De ceremoniemeester kan het een en ander in goede banen leiden en de gang van zaken uitleggen.